Hayden, Torey L. Spratek. Příběh dítěte, které nikdo nemiloval. Praha: Portál, 2012.
240 s.
„Co je důležité, je očím
neviditelné.“
(Antoine de Saint-Exupèry)
Milí čtenáři, zaujala
vás někdy nějaká kniha natolik, že jste nad jejím obsahem přemýšleli ještě několik
dnů či týdnů po přečtení? Od vysoké školy do dnešního dne jsem prostudovala
několik publikací, které se věnovaly poruchám učení a poruchám chování u dětí,
ale teprve příběh Spratek od Torey L.
Hayden mě donutil se nad touto problematikou hlouběji zamyslet.
Torey, učitelka na
americké škole, jednoho dne dostane do své třídy pro děti se speciálními
vzdělávacími potřebami šestiletou holčičku jménem Sheila, která vážně zranila tříletého
chlapečka. Unesla ho a zapálila na něm oblečení. Torey a Sheila si k sobě postupně
hledají cestu a nezvladatelné dítě se pomalu mění v nadprůměrně
inteligentní stvoření.
Příběh, vyprávěný
samotnou Torey, umožňuje čtenáři být přítomen jejím neustálým vnitřním zápasům
a nejistotám v roli učitelky, jejím pochybnostem o sobě samé, hledající
odpovědi na každodenně přítomné otázky: Co tady vůbec dělám? Umím tyto děti
vůbec něco naučit? Neměla jsem tu situaci vyřešit jinak? Je možné věci změnit?
Je možné životy těchto dětí změnit?
Jistě jste si všimli
shody jména románové hrdinky s autorčiným. Nejedná se o náhodu. Torey L.
Hayden, vlastním jménem Victoria Lynn Hayden (*1951 Livingston v USA), je
dětskou psycholožkou a speciální pedagožkou, a tak při psaní knihy opravdu vycházela
ze své bohaté pedagogické praxe a beletristicky zpracovala skutečný příběh
šestileté dívky. Díky tomu její román nepostrádá na věrohodnosti a odborné
erudovanosti. V kombinaci s poutavostí a čtivostí (byť se jedná o neveselé
téma) vytváří napínavý děj, kdy čtenář dočte jednu kapitolu a vzápětí chce začít
číst další, protože nutně musí vědět, jak se situace se Sheilou i Torey bude
dále vyvíjet.
Ducha celého příběhu
navíc podtrhují drobné ilustrace, nápaditě doplňující prolog, každou z 19
kapitol a epilog.
Musím se vám přiznat,
že se ke Spratkovi (Příběhu dítěte, které
nikdo nemiloval) v myšlenkách stále vracím. A přemítám. Přemítám o
dětech, o problémových, zanedbávaných dětech, které zažily psychická traumata,
a nejen o nich. Vzpomínám na Torey, její vizi, že je možné věci změnit, i když
byla kvůli svému snu velmi často se silami v koncích. Přemýšlím i o
poselství celé knihy, o tom, že odsuzovat dítě či dospělého člověka za jeho
činy není někdy tak jednoduchá a přímočará záležitost a vysvětlení na ono proč
musíme hledat hluboko v minulosti.
Odpověď na otázku, komu
bych doporučila knihu Spratek, je,
myslím, více než jasná. Jistě bude zajímat všechny pedagogy, speciální
pedagogy, výchovné poradce, dětské psychology i rodiče. Ale přála bych si, aby
se kniha se svým poselstvím dostala do rukou i širší veřejnosti. Zasloužila by
si to.
I když nejsem pedagog, ani výchovný pracovník, ani psycholog, ale pouze rodič již dospělých dětí, určitě se jednou (v ten správný okamžik) k přečtení uvedeného titulu odhodlám. Květa.
OdpovědětVymazat